World Clock

onsdag, september 23, 2009

Hönsmamman



Jag har fått fjädrar! När jag var gravid fanns det tusen saker att oroa sig för men jag upplevde att jag kunde hantera åtminstone niohundratjuttiotre av dem. När så Clara och Mårten kom till världen hände något med mig, jag blev ängslig som aldrig förr. Till att börja med var det Mårten och hans stackars gram att oroa sig för. Men då var ju Marcus minst lika orolig, om inte mer. När vi kom hem var vi ungefär lika hönsiga, vad gällde deras bajsvanor och sovställningar. Så sakteliga har Marcus coolat ned sig medan jag är het som en majbrasa. Jag eldar upp mig för minsta lilla; som när de tappar huvudet för att man inte stöttar nacken ordentligt eller när de råkar sätta lite mjölk i halsen. Men det värsta är ändå när de är täta i näsan! Minsta lilla mjölkbuse blir ju som en stor propp i deras små närborrar. Vi har därför skaffat en ny familjemedlem som heter NäsFrida. Det är en snorbussugare. Ena änden i bebisens näsa och andra änden i förälderns mun, sen är det "bara" att suga. Om man lyckas träffa den lilla näsborren när barnet gör allt för att slippa undan tortyren och skriker som en stucken gris. Belöningen är att kunna andas men det förstår de ju inte än...

5 kommentarer:

  1. Visst är NäsFridan helt grymt bra!! Den hatas lika mycket av två 16månaders barn men den är fortfarande superpoppis hos mamma. kram kram

    SvaraRadera
  2. Hej Louise!
    Åh, jag känner verkligen igen mig. Källa ökade inte heller i vikt, utan hon gick ner istället. Jag oroade mig väldigt mycket, fick komplettera amningen med ersättning och så, ställa klockan på nätterna för att väcka henne och amma. Sen när hon blev täppt i näsan för första gången köpte vi också en snorsug. Tyckte att den var super, även om det inte direkt är en fröjd för de små. Sen när Källa fick magsjuka för första gången var jag jätteorolig. Jag tror att det hör till att vara lite hönsig? Sen är det nog alltid lite extra när det är första barnet/barnen. Hoppas att allt är bra med er. De är otroligt söta. Kram Jessica

    SvaraRadera
  3. Hönsmamma nr 2 här! Har oxå införskaffat oss en sån, men har inte provat den än. Själv är jag mest nervös för att christer ska börja jobba på måndag...
    Kramis Linda

    SvaraRadera
  4. Hönsmammor är vi allihopa, allihopa, allihopa....;-)
    O vi kommer så vara tills vi typ....dör!
    Jag börjar redan få ont i magen av att Holly o senare Bettie ska stå ute vid vägen o vänta på skolbussen, om tidigast 2 år, haha!

    Föresten, näsfridan är gôrbra!

    SvaraRadera
  5. För några år sedan, när jag var liten, så användes en "snorblåsa" gjord av gummi med snabel på för att fånga busarna. Samma typ används numera för öronsköljning.
    Att suga med munnen genom slangen är väl också ett sätt att bidra till att allt skall återvinnas nuförtiden?
    Det var tur att Marcus berättade att det satt ett filter i näsfridan. Ha, ha. hälsar morfar.

    SvaraRadera